Hoppa till innehållet

Sök

Rerro conseque landit, quidendam re, ea in pliquam as dest eumque cus sant qui comnihi llatur, torerum fugiatur rereribus sunt unt. uam as dest eumque cus sant qui comnihi llatur, torerum fugiatur.

Vad söker du efter?

Case

Här kan du läsa både om evenemang som arrangerats av oss och hur vi hjälpt andra att integrera hållbarhet som en naturlig del av evenemanget

Göteborg Film Festival – Hållbarhet i 3D

Göteborg Film Festival är nordens största filmfestival som varje år tar avstamp i någon av hållbarhetens tre dimensioner.

Göteborg Film Festival blev 2020 den första internationella filmfestivalen i världen med ett jämställt filmprogram genom satsningen 50/50 by 2020. De visade att en kvalitativ filmfestival med ett jämställt utbud är mer än möjlig, samtidigt som möjligheten öppnades upp för kvinnliga filmskapare över hela världen att få sina filmer visade för en större publik.

Göteborg Film Festival har ett systematiskt hållbarhetsarbete med fokus på resor, transporter, material och livsmedel. Festivalen är noggrann med att inte producera engångsmaterial och att beställa rätt mängder för att hushålla med resurser. Den mat som bjuds på av festivalen är alltid vegetarisk eller fiskbaserad.

Göteborg & Co har varit med som sakkunniga i arbetet med att utveckla festivalens hållbarhetsarbete och är en aktivt bidragande part till festivalens utvecklingssatsningar.

UEFA Women´s Champions League final – Ökade fotbollsintresset bland flickor

Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, UEFA och fler aktörer axlade Göteborg & Co rollen som lokal arrangör och projektägare för UEFA Women’s Champions League Final. Totalt sträckte sig evenemanget över tre dagar med öppna träningar och andra kringevenemang.

En viktig faktor och målbild i värvandet av evenemanget var möjligheten att stärka fotbollens sociala och hållbara värden. Sedan finalen har antalet kvinnliga fotbollsdomare i Göteborgsområdet ökat med 100 %, antal kvinnliga ledarfigurer inom fotbollen ökade med 30 % och genom ett brett integrations- och legacyarbete riktat till unga ökade intresset för flick- och damfotboll i hela Göteborg.

Göteborg & Co var, utöver ansvaret som lokal arrangör och projektägare, ansvariga över de insatser som ämnade att stärka de sociala och hållbara värdena.

Way Out West – En musikfestival som driver debatt

Göteborg & Co var med och möjliggjorde den omåttligt populära musikfestivalen Way Out West som sedan starten blivit nästan lika känd för sitt hållbarhetsarbete som för sitt rika artistutbud. Genom åren har vi samarbetat med Tripple Bottom Line-mätning av festivalen, vilket ledde till att festivalen blev helt vegetarisk 2012.

Vi etablerade gemensamt Way Out West Talks och har även samarbetat kring etableringen av Way Out West Film och Stay Out West. Arbetet omfattade en rad olika tillståndsfrågor och gemensamma kampanjer och aktiviteter internationellt.

Way Out West har på kort tid blivit ett internationellt föredöme för andra festivaler. Genom att fokusera på ekologisk och vegetarisk mat gör festivalen inte bara en miljöinsats, den bidrar också till debatten kring vårt sätt att leva.

Festivalen är miljöcertifierad av Göteborgs Stad sedan starten och är även KRAV-märkt. Det är också den första musikfestivalen i världen att bli certifierad med ISO 20121

Göteborgs Kulturkalas – Hållbart på gator och torg

Göteborgs Kulturkalas är en av Nordens största kulturfestivaler. Festivalen vill uppmuntra till ett hållbart tänkande och ett hållbart agerande och arbetar aktivt med ekologiska-, sociala och ekonomiska frågor.

Kulturkalaset arbetar aktivt för att minska sin miljöbelastning och uppfyller Svensk Miljöbas standard för miljödiplomering. Alla scener går på lokalt producerad förnybar energi. Kulturkalaset uppfyller också kriterierna för Fairtrade City Göteborg, vilket bland annat innebär att allt kaffe, te och socker som serveras under kulturkalaset är etiskt märkt.

För att få till en bra mångfald och blandning av åldrar och kulturformer arbetar Kulturkalaset aktivt med programläggningen. I största möjliga mån skapas fysisk tillgänglighet som exempelvis läktare för rullstolar och syn- och teckentolkning.

Evenemanget satsar också på att vara helt fritt från engångsartiklar 2021.

Göteborgs Kulturkalas genomförs av Göteborg & Co, på uppdrag av Göteborgs Stad.

Checklistor för hållbara evenemang

Ska detta vara kvar?

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera