Hoppa till innehållet

Omvärldsspaningar

På denna sida samlar vi trender och omvärldsspaningar inom besöksnäringen.*

Sverige attraherar fortfarande som besöksland

Benägenheten att besöka ett land under de närmaste åren beror till stor del på hur väl landet hanterat coronapandemin. Sverige placerar sig nu på plats 10 av 50 när länder rankas utifrån hur trygga de tillfrågade uppger att de är med att resa till respektive land. Resultatet kommer från en delstudie som ingår i Nation Brands Index, som handlar om hur befolkning i olika länder uppfattar andra nationer.

I bedömningen av hur vi hanterar hälsokriser placerar sig Sverige på plats 15 av 50 länder. 40% av respondenterna har en positiv syn på Sveriges hantering av hälsokriser, 43% är neutrala och ca 17% är negativa.

En viktigt aspekt när europeiska turister väljer om de ska resa eller ställa in sina planer är risken att hamna i karantän i samband med en resa. Enligt den senaste undersökningen genomförd av YouGov, väljer just nu upp till 8 av 10 européer att stanna hemma istället för att riskera att hamna i karantän.

Läs Svenska Institutets pressmeddelande och rapport här.

Mer om YouGov-undersökningen här.

Publicerad 28 augusti 2020.

Sverige och covid-19 i internationell nyhetsrapportering

Svenska institutet har utökat bevakningen av Sverigebilden i utlandet under coronapandemin. I veckovisa rapporter redovisar de vad som sägs om Sverige på 12 språk i redaktionella och sociala medier. Veckorapporter och fördjupande artiklar kan läsas här.

Publicerad 21 augusti 2020.

Insikter från Visit Sweden

I Visit Swedens nyhetsbrev summerar man läget på besöksmarknaderna och delar omvärldsspaningar. Läs mer här.

Publicerad 20 augusti 2020.

Scenarier och rapporter – några lästips

Besöksnäringen och resandet i världen har påverkats stort av den nuvarande krisen. Vad som kommer vara de avgörande faktorerna för att framgångsrik återhämtning funderar många i branschen över. Och det finns flera scenarier och rapporter att ta del av. Här är några lästips för den som vill bilda sig en uppfattning om trenderna just nu.

Färjerederiet Stena Line har frågat kunder i hela Europa om deras attityder till resande och val av färdsätt i kölvattnet av COVID-19Läs rapporten här.

Skifts rapport ”Imagining Travel Ahead: Skift’s 8th Anniversary Edition” ger några snapshots av vad de tror är den mest korrekta bilden över hur resande och turism kommer att se ut 2021. Läs den här.

Som en del av initiativet ”A New Tomorrow” bjöd European Cities Marketing (ECM) in tio s k ”Long Thinkers” – experter inom sina respektive områden – för att hjälpa organisationen att tänka framåt, bortom krisen, på hur en ny morgondag för turism och besöksnäring kan komma att se ut. Ladda ned rapporten här.

Publicerad 13 augusti 2020.

50-personers regeln och konferenser – vad gäller?

Det är en vanlig missuppfattning att möten och konferenser över 50 personer inte är tillåtna. Det stämmer inte. Slutna möten och konferenser som arrangeras av företag eller organisationer räknas inte som allmänna sammankomster och omfattas därför inte förbudet. Svenska Möten svarar på frågor kring vad som gäller. Läs mer här.

Publicerad 13 augusti 2020.

Nuläges- och scenarioanalys från Tillväxtverket

Tillväxtverket har tagit fram en nuläges- och scenarioanalys som visar Coronapandemins effekter på turism och besöksnäring tillsammans med rekommendationer för det fortsatta arbetet. Läs den här.

Publicerad 2 juli 2020.

Minskat resande till Göteborg under midsommar

Resandet till Göteborg under midsommar minskade jämfört med förra året enligt statistik från Telia. Minskningen var dock inte lika hög jämfört med vårens tidigare högtider. Nedgången av det genomsnittliga antalet vistelser i Göteborg som kan kopplas till besökare från andra kommuner var -29% under midsommarhelgen lördag-söndag vs. -46% under Kristi himmelfärdsdagen torsdag-lördag jmf med motsvarande period 2019.

Publicerad 25 juni 2020.

Konst genom Augmented Reality

I Västerås lanseras nu konst som bygger på AR-teknik (Augmented Reality). Bella Runes Portal är ett digitalt konstverk som bara finns i den virtuella verkligheten. Den som är intresserad kan uppleva konstverket utomhus, via sin mobil. Teknologin är densamma som i appen Pokemon Go. Läs mer här.

Publicerad 23 juni 2020.

System för förebyggande av trängsel och folkmassor

Allt eftersom många samhällen världen över nu öppnar upp igen, samtidigt som behovet av social distansering kvarstår, lanseras olika digitala lösningar för att förebygga trängsel och folkmassor.

Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions har tillsammans med Delft University of Technology lanserat en Social Distancing Dashboard. Det är en karta som visar hur lämpliga Amsterdams trottoarer, gågator och kollektivtrafik är för social distansering.

Här i Sverige har Skånetrafiken lanserat en tjänst där man i realtid kan se hur många som reser med den buss eller det tåg som man tänkt åka med.  I samma livekarta som man ser var Skånetrafikens bussar och tåg befinner sig, kan man också se hur många platser som finns lediga ombord.

Omniflow använder smarta master och AI-teknik för att försöka förhindra överfulla stränder. Det är ny teknik som analyserar hur upptagen stranden är och visar beläggningsnivåer i realtid så att en användare kan fatta ett informerat beslut om vart man ska gå för att undvika trängsel.

Publicerad 25 maj 2020.

Återöppnande av länder och ”resebubblor”

Många länder runt om i världen börjar nu lätta på sina restriktioner och öppna upp samhällena igen. Den amerikanska sidan Northstar Meetings Group har sammanställt en lista över länder som nu öppnar upp igen och deras regler för sammankomster. Läs här

SKIFT har lanserat Reopening travel – med en tidslinje för återöppnandet av resande runt om i världen. Webbplatsen är tänkt att bli ett nav för återöppnings- och återhämtningsindikatorer från hela världen på flera nivåer: gränsöppningar, men också hotellkedjor, järnvägar, museer, nöjesparker etc. Tidslinjen inkluderar också de så kallade ”resebubblorna” eller ”resekorridorer”, som diskuteras över hela världen. I den här artikeln förklaras tanken med resebubblor och hur de skulle kunna kickstarta resandet och turismen.

Publicerad 25 maj 2020.

Ljusglimtar i besöksnäringen

Sommarens turism är kritisk för besöksnäringens företag. Uteblivna utländska gäster och restriktioner av resande inom Sverige gör osäkerheten inför sommaren stor. Men vad tänker näringen själva om sommaren och ser de någon ljusglimt i krisen? Tillväxtverket ville få klarhet i detta och gjorde en rundfrågning hos destinationer runt om i Sverige. Läs mer

Publicerad 11 maj 2020.

Scenarioplanering baserat på internationell turismforskning

Vad händer med turismen efter covid-19, när restriktioner mot sammankomster och resande tas bort? Mittuniversitetet lyfter fram tre tänkbara scenarier baserat på internationell turismforskning:

  1. Snart tillbaka till det tidigare
  2. Ändrat resmönster en tid och sedan tillbaka till det tidigare
  3. Ändrat resmönster och aldrig tillbaka till det tidigare

Det är svårt att bedöma vilket scenario som faktiskt kommer att bli verklighet. Kanske blir det en blandning. Från Mittuniversitetet konstaterar man ” Var denna pandemi slutar vet vi inte ännu, men det ligger en stor möjlighet i att utveckla en mer långsiktigt hållbar näring. Både för klimat och entreprenörer.”

Läs mer här

Publicerad 7 maj 2020.

Hybridmöten blir allt viktigare att kunna erbjuda i framtiden

I en tid där resandet har upphört och social distansering är norm har alla stora möten påverkats. I och med denna kris har därmed processen med att driva innovation och förnyelse skyndats på. Där möjligheter till att skjuta fram möten inte funnits har många arrangörer snabbt ställt om och genomfört mötena virtuellt.

Men hur kommer mötesformatet att se ut när resandet väl är igång igen? Hur ser en framtid ut där konkurrensen blir allt hårdare då länder och företag måste återhämta sig snabbt?

Det finns stora värden i ett fysiskt möte som går förlorade i ett virtuellt. Därför handlar det nu istället om att förnya och utveckla de fysiska mötena till spetsiga hybridmöten. Det finns många fördelar med ett hybridmöte som kombinerar både ett fysiskt och virtuellt möte. Det går exempelvis att interagera med en mycket större publik, och det är lättare att samla in data.

Det fysiska mötet kommer att bli en helt ny produkt. Hjälpen arrangörer kan få på en anläggning att arrangera ett hybridmöte kommer bli viktig i beslutsprocessen om i vilken stad de förlägger sitt möte på i framtiden. I Göteborg har bland annat Svenska Mässan Gothia Towers och Clarion Hotel Post tagit fram lösningar för hybridmöten.

Publicerad 30 april 2020.

Nytänkande virtuell destinationsmarknadsföring från Färöarna

Precis som alla andra länder har även Färöarna påverkats av den globala pandemin och stängt sina gränser. Men istället för att bara artigt be de besökare som redan planerat en resa till Färöarna att vänta med att komma, ville man skapa en möjlighet att uppleva Färöarna från sitt hem.

Idén var tydlig. Tänk om man kunde låta människor runtom i världen utforska öarna som virtuella turister genom en lokalbo? Eller ännu bättre; tänk om de virtuella turisterna kunde kontrollera vad de såg genom en lokalbos ögon i realtid?

Resultatet blev vad de kallar ett remote tourism-verktyg. Läs mer om detta här: Remote Tourism – upplev Färöarna virtuellt.

Publicerad 29 april.

Konserter stöps om till digitala hybridupplevelser

Under den senaste tiden har en rad initiativ tagits kring att, med hjälp av olika digitala lösningar, ge exklusiva konsertupplevelser. Det finns liknande upplägg på många håll där artisten uppträder live inför en liten samling åskådare, och konserten livesänds via webben för en större skara. Det blir en hybrid mellan live och digital upplevelse.

Till exempel presenterade Åstols rökeri att de ersatt konsertsommaren med detta upplägg. Först ut som testpilot var artisten Patrik Isaksson som redan den 17 april spelade för 20 personer i lokalen och livesände på webben. På Valborgsmässoafton finns flera liknande hybridkonserter planerade, bland annat Timo Räisänen på Hotel Clarion Post i Göteborg och Linnea Henriksson som ska underhålla vid Halmstad kommuns Valborgsfirande.

Publicerad 29 april 2020.

Budapest tänder upp fönster i tomma hotell

Budapest stad och den ungerska hotell- och restaurangföreningen har tillsammans lanserat en kampanj där man, efter mörkrets inbrott, tänder fönster i stadens tomma hotell med budskapet ”4U!”.

Syftet med kampanjen är att uppmärksamma det faktum att städer och dess invånare bara kan överleva och övervinna krisen tillsammans, genom att agera på ett tolerant och omtänksamt sätt. Ljuset ska ge människor hopp och styrka och förhoppningen är att andra städer kommer att haka på och fortsätta sprida budskapet på sociala medier.

Publicerad 29 april 2020.

Åtgärdsprogram för öppning av städer ger unikt tillfälle för stadsplanering

I veckan presenterade Milanos vice borgmästare, Marco Granelli, en ambitiös åtgärdsplan för att minska biltrafiken i staden. Det innebär fler gångvägar och cykelbanor och mindre plats för bilar. När Milano nu planerar inför en återgång till det normala är det med ambitionen att kraftigt minska luftföroreningarna.

Milanos åtgärdsprogram är intressant eftersom det visar vilka möjligheter världens städer har att satsa på en omstart nu när städerna öppnas upp gradvis igen. Det är ett unikt tillfälle att titta på stadsplaneringen med nya ögon och anpassa den efter vad man som stad vill uppnå

Publicerad 29 april 2020.

Mötes- och eventbranschen efter coronakrisen

Mötes- och eventbranschen är en av de hårdast drabbade av coronakrisen. Osäkerheten är stor kring när större möten och event kan dra igång igen och trycket på branchen är stor.

Vissa företag som Microsoft har meddelat att de planerar att ställa in alla liveevent fram till juli 2021. Facebook anslöt sig till samma strategi genom att meddela att de ställer in alla möten med mer än 50 deltagare fram till juni 2021.

Frågan är inte bara när stora internationella event och möten kan dra igång igen utan även hur de då kommer att se ut och vilka anpassningar som kommer att behöva göras.

eventmanagerblog.com kan man läsa reflektioner kring möjliga scenarier för en återhämtning.

Publicerad 28 april 2020.

Digitaliserade möten och virtuella site visits

Inom såväl evenemangs- som mötesindustrin är digitaliseringen på snabb frammarsch. Streaming av olika typer av evenemang och föreläsningar/seminarier har ökat enormt, en aktivitet som kom igång väldigt snabbt i början av corona-krisen. Parallellt ökar nu möjligheten att på olika sätt delta aktivt, inte bara observera, i olika digitala forum.

Inom mötesindustrin är det tydligt att till och med mycket stora möten och konferenser sker digitalt. Det går även snabbt inom utvecklingen av virtuella site visits. En site visit är en viktig del av värvningen av kongresser, möten och evenemang. Att utveckla virtuella och digitala produkter blir viktigt för att kunna fortsätta att värva bra möten och evenemang under krisen, och även under återhämtningsfasen.

Digitaliseringen av evenemang berättar vi mer om i en separat spaning här nedanför.

Framtiden får utvisa om denna digitaliseringstrend inom både evenemang och möten är en permanent förflyttning och förändring i upplevelsen, deltagandet. Om så blir fallet kommer det att ställa helt nya krav på arrangörer, leverantörer och organisationer inom besöksnäringen.  

Publicerad 22 april 2020

Personal shopping via sociala medier och live video

När kunderna inte längre tar sig till butikerna i samma utsträckning som tidigare dyker det nu upp innovativa och kreativa lösningar där såväl mindre butiker som större kedjor använder sociala medier och andra digitala plattformar för att sälja sina produkter.

Små butiker som inte har en webshop, exempelvis Tracks Recycle och Arkivet, använder sig av direktförsäljning via Instagram. Personalen lägger upp bilder på plagg i Instastories med information om pris och storlek, som kunden kan köpa genom att skicka ett direktmeddelande alternativt ringa butiken. Betalning sker på olika sätt, bland annat via Swish.

Rodebjers flaggskepp i Stockholm hade planerat en kommande mid season sale, men då en del av kunder inte vågar komma till butiken för att handla, har butiken nu gjort slottider för att shoppa via Facetime med en personal shopper.

Detaljhandelskedjan Kjell & Company drar i samarbete med Bambuser igång en satsning på Live Video Shopping där rådgivning, inspiration och kunskap står i centrum. Bambuser Live Video Shopping är en interaktiv mjukvara som möjliggör för retailbolag och e-handlare att sälja via livestreaming och interagera med sina kunder i realtid.

Publicerad 20 april 2020

Virtuella biljetter till sportevenemang

När matcher blir inställda tvingas idrottsklubbar och föreningar tänka nytt och vara kreativa när det gäller att skapa möjliga intäkter. Virtuella biljetter är något som flera föreningar och klubbar testat på.

Den 5 april sände exempelvis GAIS sin 11 år gamla derbymatch mot ÖIS i sina egna kanaler och genom virtuella matchbiljetter men också andra matchprodukter så som virtuella bussbiljetter, varmkorv och makrillöl. Klubben fick på det här sättet ihop ca 250 000 kr.

Publicerad 17 april 2020

Parkbesök allt mer intressant för svenskar

I Googles rapport Community Mobility Report kan vi se att intresset för att besöka parker (nationella parker, stränder, publika trädgårdar) i Sverige har ökat med 43 % under mars månad. I Norge har besöken istället minskat med 5 %. I övriga nordiska länder har besöken gått upp med 48 % (Finland), respektive 35 % (Danmark).

Hur står sig Västra Götalandsregionen i jämförelse med rikssnittet? Parkbesöken har ökat med 38 % från mitten av februari till slutet av mars. I övrigt har besök på arbetsplatsen, matbutiker, gym, museum med mera minskat mellan 9–24 %.

Läs mer på covid-19 Community Mobility Reports.

Publicerad 9 april 2020

Scenarioplanering

Många destinationer och enskilda aktörer runt om i världen arbetar nu med olika typer av scenarioplanering för att kunna förbereda sig på bästa sätt.  Man bygger olika tidsscenarion kring när besöksnäringen förväntas komma igång igen. Blir det i juni, september eller i januari nästa år? Vad får det för konsekvenser? Vilka actions behöver tas för att vara så förberedda som möjligt när det tar fart igen? I Sverige pågår det arbete kring scenarioplanering både på nationell och lokal nivå och att vi avser att dela med oss mer av information om detta framöver.

Publicerad 6 april 2020

Hemester istället för semester

Då det inte längre är lägligt att resa långväga har ordet hemester, eller staycation som det också kallas, blivit ett allt mer relevant och populärt ord. Att semestra på hemmaplan har folk gjort förr, men det är kanske nu det tar fart på riktigt. Förgylla vardagen eller bara komma undan all stress genom att övernatta på hotell eller göra saker man annars gör på semester, i sin egen stad istället.

Örebro och Västervik är två städer som skriver om just detta med att semestra på hemmaplan, och ger även flera tips på hur man som invånare kan få ut så mycket som möjligt av sin egen stad.

Publicerad 6 april 2020

Support your local

Hotell, restauranger, kulturinstitutioner, kaféer och butiker har alla det tufft när allt fler restriktioner tillkommer. Runtom i världen har nu olika initiativ startats för att stödja den lokala besöksnäringen genom kampanjer och hashtags på temat support your local. Vi ser även många exempel på solidaritet och medmänsklighet där aktörer tar initiativ, exempelvis sponsring av vårdpersonals luncher eller hjälp till riskgrupper med att handla mat eller utkörning av take away.

Exempel på hur verksamheter och destinationer jobbar med support your local-koncept:
Uddevalla tipsar om verksamheter med take away
För ditt Göteborg
Amsterdambor räddar tulpaner från krisen
Västeråshjältar sökes!

Publicerad 6 april 2020

Digitala och virtuella upplevelser

När vi inte längre träffas personligen kan vi istället uppleva destinationer digitalt. Teaterföreställningar, konserter eller sportevenemang skyndar nu på utvecklingen kring erbjudandet digitala och virtuella upplevelser. Vi ser en massiv ökning av initiativ för att erbjuda människor att ta del av evenemang och kultur digitalt.

Många arrangörer av motionslopp erbjuder istället chansen för anmälda deltagare att istället springa virtuella lopp där man springer motsvarande längd på sträckan och spårar det i en app. Exempel på detta är Göteborgsvarvets Virtual Race.

För mer inspiration finns fler initiativ och tips på länkarna nedan:
Upplev Wien virtuellt
34 museum och gallerier du kan upptäcka online
Icebugs Backyard Traillopp blir till My backyard

Publicerad 6 april 2020

Förändrad kommunikation

För destinationer handlar inte kommunikationen längre om att locka långväga turister, utan istället att rikta kommunikationen mot besökare från närområdet och lokalbefolkningen. Människor har fortfarande en stor lust och behov att upptäcka, resa och förgylla vardagen – därför handlar det nu om att börja upptäcka sin egen stad.

Destinationskommunikationen präglas även av att drömma. Att kunna drömma om semester framåt i tiden snarare än just nu. Inspirerande bilder och texter om destinationer runt om i världen skapar en framtidskänsla och en mindre flykt från det dagliga.

Visit Sweden har till exempel gått ut med en kampanj där man inspirerar och välkomnar besökare till Sverige – när tiden väl är inne att resa igen. Grekland är ett annat bra exempel på hur kommunikationen förändrats, där man låter besökare drömma om en framtida resa till landet. Det finns numer ett framtidsfokus som inte funnits där i samma mån innan.

Det har även blivit ett större fokus på så kallat user generated content. Att kunna aktivera personer i sociala medier via hashtags och annat material skapar dialog och nyfikenhet inför framtiden.

Publicerad 6 april 2020

Ompaketering och nya målgrupper

Allt fler verksamheter har nu börjat paketera om sina erbjudanden och riktat sin verksamhet mot nya målgrupper. Elite Hotels har i samarbete med Blocket börjat hyra ut hotellrum månadsvis för ett billigare pris. Stadt i Lidköping har öppnat 67 stycken pop up-restauranger där du kan njuta av en 2-rätters middag på ett av deras hotellrum, och Fogarolli ger företag möjlighet att sponsra kaffe till vårdanställda.

Publicerad 6 april 2020


Läs mer om omvärldsspaningar och trender

Vill du läsa mer om trender och initiativ ute i världen kan vi rekommendera att läsa Exponeas nyheter om covid-19 och hur det påverkar e-handeln (på engelska).

Här har Visit Sweden samlat några av branschens smartaste lösningar och initiativ under rubriken ”Kreativitet i kristider”.


* Den här sidan uppdateras löpande med omvärldsspaningar och trender. Senaste uppdateringen gjordes 13 augusti 2020.

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera